SZKOŁA PODSTAWOWA NR 2
IM. MARSZAŁKA JÓZEFA PIŁSUDSKIEGO
w Tomaszowie Lubelskim

biblioteka

 

  Biblioteka szkolna jest pracownią szkolną, służącą do realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktyczno - wychowawczych szkoły. Pobudza i rozwija potrzeby czytelnicze i informacyjne uczniów, kształtuje ich kulturę czytelniczą, przygotowuje do korzystania z różnych źródeł informacji.

W bibliotece Szkoły Podstawowej nr 2 im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Tomaszowie Lubelskim pracuje dwóch nauczycieli bibliotekarzy: Urszula Jarczak i Barbara Wiśniewska.

 

Wypożyczalnia

  W naszej bibliotece znajduje się wiele interesujących książek, od bajeczek dla najmłodszych po wydawnictwa popularnonaukowe. Swoje miejsce w bibliotece mają lektury poszczególnych klas. Cały księgozbiór podzielony jest na działy: książki podróżniczo-przygodowe, obyczajowe, historyczne, przygodowe, fantastyczno-naukowe, materiały metodyczne, poezja, proza, biografie.

 

Czytelnia

  Czytelnia jest bogato wyposażona w księgozbiór podręczny. W czytelni uczniowie w ciszy i spokoju mogą korzystać ze źródeł informacji, by przygotować się do lekcji lub rozwijać i poszerzać swoje zainteresowania. Gdy czytelnik szybko chce odszukać książkę lub wiedzieć, czy dana pozycja jest w bibliotece, może skorzystać z katalogu alfabetycznego lub rzeczowego.

 

Pracownia multimedialna

  Od 2006 roku w bibliotece działa pracownia komputerowa – Multimedialne Centrum Informacyjne. Uczniowie korzystają z Internetu, wyszukują informacje potrzebne na zajęcia, korzystają z programów edukacyjnych i gier mających walory edukacyjne, bazy danych. Nauczyciele bibliotekarze pomagają uczniom w korzystaniu z narzędzi i nośników informacji.

 

Poznajcie zalety książek:

  1. Książka pomaga nam rozwijać język i słownictwo. Uczy nas wyrażać myśli i rozumieć innych.
  2. Książka rozwija myślenie. Dostarcza nam pojęć myślowych i nowych idei, rozszerza naszą świadomość i nasz świat.
  3. Książka pobudza fantazję, uczy budować obrazy w wyobraźni.
  4. Książka dostarcza nam wiedzy o innych krajach i kulturach, o przyrodzie, technice, historii, o tym wszystkim, o czym chcielibyśmy dowiedzieć się czegoś więcej.
  5. Książka rozwija nasze uczucia i zdolność do empatii. Wyrabia u nas umiejętność wczucia się w czyjąś sytuację.
  6. Książka dodaje sił i zapału. Dostarcza nam rozrywki i emocji. Może rozśmieszyć lub zasmucić. Może pocieszyć i wskazać nowe możliwości.
  7. Książka może stawiać pytania , które angażują i pobudzają do dalszych przemyśleń.

 bez tytułu

 

Co się dzieje w bibliotece?

  Mało kto wie, że pluszowy miś to zabawka, symbol z niezwykłą historią. Wszystko zaczęło się od prezydenta Stanów Zjednoczonych - Teodora Roosvelta, który w 1902 roku wybrał się z przyjaciółmi na polowanie. Podczas wyprawy postrzelono małego niedźwiadka. Prezydent nakazał jego uwolnienie, a całą historię zilustrowano komiksem w waszyngtońskiej prasie. Jednym z czytelników gazety był pewien producent zabawek, który zainspirował się tym wydarzeniem i stworzył nową zabawkę dla dzieci, właśnie w formie pluszowego misia. Nazwał go Teddy Bear, co było oczywistym nawiązaniem do imienia prezydenta USA. Dziś pluszowy miś to kultowa zabawka na całym świecie i mimo upływającego czasu oraz pojawiania się coraz bardziej nowoczesnych rozrywek dla dzieci, bywa największym przyjacielem dziecka.

  23 listopada biblioteka szkolna także świętowała Dzień Pluszowego Misia. W tym dniu nauczyciele czytali młodszym uczniom książkę Janiny Porazińskiej „Pamiętnik Czarnego Noska” oraz krótkie historyjki o Kubusiu Puchatku i jego przyjaciołach: „Kubuś i rozbrykany Tygrys”, „Kubuś i miodowe drzewko” i inne. Dzieci mogły poczytać wiersze o misiach oraz pobawić się maskotkami. Uczeń, który w tym dniu wypożyczył książkę otrzymywał pieczątkę z misiem. Pieczątki  będzie można zbierać do końca listopada. Uczeń, który zbierze najwięcej pieczątek z misiem otrzyma nagrodę.

 

PART_1543226310462      PART_1543226296173

 

PART_1543225522040        PART_1543225432644

 

  23 listopada w bibliotece szkolnej odbyły się eliminacje do Ogólnopolskiego Konkursu Poezji Religijnej "Pierścień św. Kingi". Komisja w składzie: Urszula Jarczak, Barbara Wiśniewska, Dorota Gęborys i Alina Traczyk oceniała dobór repertuaru, interpretację utworu, kulturę słowa oraz ogólny wyraz artystyczny. Po wysłuchaniu 11 recytacji do rejonowego etapu konkursu, który odbędzie się w Szkole Podstawowej w Łaszczówce, jury zakwalifikowało dwoje uczestników: Wiktora Krecha z klasy I c i Barbarę Podobę z klasy II a.

Gratulujemy wszystkim uczestnikom, a zwycięzcom kibicujemy podczas dalszych zmagań.

 

20181123_112608 (2)

 

PART_1543225573344     PART_1543225659536

 

  13 XI 2018 r. w tomaszowskiej filii Biblioteki Pedagogicznej w Zamościu odbyły się warsztaty „Niepodległa – moja Ojczyzna”  realizowane w ramach projektu „Być zwyciężonym i nie ulec to zwycięstwo...” – 100 lat niepodległości. W zajęciach wzięli udział uczniowie z klasy III a wraz z wychowawczynią Iwoną Stożek oraz nauczycielem bibliotekarzem  Barbarą Wiśniewską.  Celem spotkania było kształtowanie poczucia tożsamości narodowej.

Podczas zajęć uczniowie rozwiązywali krzyżówkę patriotyczną. Dzieci poznały znaczenie słów Ojczyzna, patriotyzm, wolność i niepodległość. Uczniowie obejrzeli również krótki film edukacyjny „Polak mały”, z którego dowiedzieli się, co zaliczamy do polskich symboli narodowych, jakie święto obchodzimy 11 listopada i dlaczego ta data jest tak ważna dla Polaków. Istotnym elementem zajęć było układanie puzzli z godłem narodowym oraz ułożenie flagi z białych i  czerwonych kartek ukrytych w bibliotece. Dzieci aktywnie uczestniczyły z zajęciach, z dużym zaangażowaniem zdobywając nowe dla siebie informacje.

Uczniowie Aleksandra Śrutwa oraz Bruno Szumilak na koniec spotkania zaprezentowali wiersze patriotyczne: „Niepodległość” oraz „Twój dom”. Uczniowie obejrzeli także wystawę „Tomaszów w fotografii”.

 

PART_1542190538653    PART_1542190601846 (2)

 

  7 XI 2018 r. w bibliotece szkolnej odbył się konkurs recytatorski dla klas I-III z cyklu „Moje ulubione miejsce – a to Polska właśnie”. Patronat nad konkursem objęła dyrekcja szkoły oraz Rada Rodziców. Głównym celem konkursu było upamiętnienie 100-lecia odzyskania niepodległości przez Polskę oraz 20-tej rocznicy nadania szkole imienia Marszałka Józefa Piłsudskiego. Celem była także  popularyzacja poezji dziecięcej w klasach I-III  (uczniowie recytowali jeden utwór o tematyce patriotycznej), rozwijanie zdolności recytatorskich oraz poszukiwanie nowych talentów. Komisja oceniała dobór repertuaru (jego wartość artystyczną, oryginalność i dostosowanie do możliwości wykonawczych recytatora), kulturę słowa (poprawność wymowy, emisję głosu), artystyczną interpretację utworu i ogólny wyraz artystyczny.

W konkursie udział wzięli uczniowie : Oliwia Batkowska I a, Kamila Kielar I a, Karol Dworzycki I a, Wojtek Dymowski I b, Kacper Kopeć I b, Gabrysia Sawiak I b, Amelia Charyton I b, Marcelina Kowalska I c, Wiktor Krech I c, Gabriela Kobiałka I c, Bartosz Ważocha I d, Jagoda Gardisas I d,  Igor Wawryszczuk I d, Barbara Podoba II a,  Tamara Rechul II a, Maciej Sawka II a, Maciej Biszko II a, Michał Dymowski II b, Anna Nieścior  II b, Maja Skroban  II b, Hanna Krzaczkowska II c, Franciszek Wróbel II c, Michał Tryndoch II c, Martynka Knap II d, Katarzyna Gawenda II d, Piotr Bondyra II d, Nela Darłowska II e, Wiktoria Młynek II e, Patryk Mikuła II e, Aleksandra Śrutwa III a, Bruno Szumilak III a. Po wysłuchaniu recytacji  jury przyznało wszystkim uczniom nagrody książkowe.

 

Facebook